Het gaat alleen om Jezus!

‘Jezus wordt met name in het evangelie volgens Johannes als ‘Het licht’ omschreven.

Johannes 1:4′

In Johannes 1:4 staat: ‘in het woord was het leven en het leven was het licht van de mensen. En het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen.'(NSV)

Duisternis en licht’

Johannes gebruikt vaak de metafoor ‘duisternis en licht’ om met name het Messiaanse karakter van Jezus aan te geven, Jezus als redder van de wereld. Jezus kwam naar de aarde om licht te brengen in de duisternis. Vers 5 zegt: ‘En het licht schijnt in de duisternis’. Dit is tegenwoordige tijd, wat betekent, dat het er altijd is. Jezus heeft altijd al bestaan, vanaf het begin van de aarde. Met kerst vieren we dat Jezus werd geboren. Dat God zijn liefde aan ons liet zien door Jezus, door ‘Het Licht’ naar de aarde te sturen, Zijn enige zoon. Met kerst werd ‘Het Licht’ geopenbaard aan de wereld. Hiermee werd ook Gods liefde aan ons geopenbaard.

Johannes 8:12

In Johannes 8:12 noemt Jezus zichzelf het licht der wereld: ‘Jezus sprak opnieuw tot hen en zei: Ik ben het licht der wereld; wie mij volgt zal beslist niet in het duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben’.

Geloof, hoop en liefde

Het gaat allemaal om Jezus tijdens kerst. Ik las in het blad Geloof.Hoop.Liefde van de PKN, een uitspraak van Gert van der Vijver: ‘’Ik hoorde eens iemand zeggen: ‘Zonder Jezus loop je Kerst mis’.

 De vergelijking

De vergelijking met Jezus als ‘Het Licht’ vinden we niet moeilijk te maken rond deze tijd. De dagen zijn donker, lang en koud. Rond kerst zoeken we de warmte op bij elkaar, steken we de open haard aan en zoveel mogelijk lichtjes. Nu weten we allemaal, dat Jezus niet 25 december geboren is, maar waarschijnlijk in de maand augustus of september. Hoe zou het dan zijn? Hoe zou kerst er dan uit zien?

Kerst in de zomer

Soms zou ik willen dat we daadwerkelijk kerst zouden vieren in augustus of september. Kerst gaat namelijk allang niet meer alleen om Jezus. Over een periode van bijna een maand wordt kerst gevierd als een feest van gezelligheid; een kerstboom, heel veel kaarsjes en warmte voor de donkere dagen. Misschien ook nog wel met een Kerstman en cadeaus. Ruim een maand van te voren zijn we bezig met het kerstdiner op 1e kerstdag en wie we wel of niet uitnodigen. Of met de versiering van ons huis en de kerstboom.

Wat betekent kerst voor u?

Hoe zit dit in onze levens? Gaat het in onze levens echt alleen om Jezus? Leven we toe naar de geboorte van Jezus, verwachten we werkelijk zijn geboorte? Verwachten we Jezus als ‘Het Licht’ in de duisternis, als de Messias, als de redder van de wereld, als de geopenbaarde liefde van God? Wat betekent kerst voor u, wat betekent Jezus voor u?

Geopenbaarde liefde

Voor mij is kerst Gods geopenbaarde liefde aan ons, door de geboorte van Jezus. Door in Jezus te geloven, door in dit licht te geloven wandel ik niet meer in duisternis. Zoals de Statenvertaling het zegt: nimmer meer, nooit meer. Door dit licht mag ik leven en kom ik tot leven! Door Jezus heb ik het licht van het leven.

Reageer!

Het lijkt mij mooi als hierop gereageerd kan worden via Facebook of de site. Deel met elkaar voor kerst wat uw gedachten hierover zijn en wie Jezus voor u persoonlijk is in uw leven. Wat betekent Hij voor u?

Heel veel zegen toegewenst, hele fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Martijn Ouwerkerk.

About Martijn Ouwerkerk
Martijn Ouwerkerk, voor 20 uur in de week missionair jongerenwerker in de Protestantse gemeente Zaandam. Getrouwd en woonachtend in Leiden. Passie voor Jezus en jongeren. Zijn visie is geloven weer interessant te maken voor jeugd en jongeren en deze jongeren een plek te geven in de kerk.

Categorieën: Blog, Nieuws | Tags: | Geplaatst op 19 december 2012

Deel dit bericht met anderen : Facebook Twitter Google

Geen reactie meer mogelijk.

close window

Service Times & Directions

Weekend Masses in English

Saturday Morning: 8:00 am

Saturday Vigil: 4:30 pm

Sunday: 7:30 am, 9:00 am, 10:45 am,
12:30 pm, 5:30 pm

Weekend Masses In Español

Saturday Vigil: 6:15pm

Sunday: 9:00am, 7:15pm

Weekday Morning Masses

Monday, Tuesday, Thursday & Friday: 8:30 am

map
6654 Main Street
Wonderland, AK 45202
(513) 555-7856