Favoriete Bijbeltekst van Martijn Ouwerkerk

Martijn Ouwerkerk

Gemeenteleden vertellen in ‘De favoriete Bijbeltekst van..’ over hun favoriete Bijbelpassage en leggen uit waarom juist deze passage veel voor hen betekent. Wim Reijling gaf het stokje door aan onze jongerenwerker Martijn Ouwerkerk.

Het is moeilijk een favoriete tekst uit de Bijbel te nemen. Ik bedacht mij: ‘wat is een favoriete tekst’? Is dit een tekst die ik mooi vindt? Mooi om te lezen. Is dit een tekst die veel betekend heeft in mijn leven? Is dit een tekst die mij het diepst geraakt heeft? Is dit een tekst die veel betekent voor de wereld? Een tekst van geloof, hoop of liefde? Op deze manier heb ik heel veel verschillende favoriete teksten.

‘Door Jezus leef ik’
Als ik mij bedenk welke tekst het meest betekend heeft in mij leven is dit zonder twijfel Johannes 3:16 ‘‘want al zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft’’ (HSV). Door Jezus leef ik, Hij heeft mij het leven gegeven, door Jezus weet ik wat liefde is, weet ik bovenal mijzelf allereerst geliefd en kan ik dit weer doorgeven aan anderen.

Die ene tekst
Toch wil ik over een andere tekst schrijven. Dit is de tekst uit Filippenzen 4: 6 en 7. Deze tekst heeft mij door mijn kinderjaren heen gesleurd. Ik had vroeger naast mijn bed een kleine pocket van het nieuwe testament. Er stond 1 tekst in onderstreept en dat was deze tekst. Ik las ook vaak maar 1 tekst en dat was deze tekst: ‘‘Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus’’ (HSV).

Moeilijke kindertijd
Ik heb een moeilijke kindertijd gehad. Ik werd op de basisschool vaak gepest, was geen goeie leerling, had weinig vriendjes en thuis waren er vaak ruzies. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik altijd op zondag bang was weer naar school te gaan en als ik dan naar bed ging kon ik niet slapen door het piekeren en het zorgen maken. Ik was altijd bang voor wat die maandag en de week mij weer ging brengen. Mijn moeder kwam dan vaak naast me zitten en sprak deze tekst uit over mijn leven en vervolgens bad ze voor me. Dit maakte me rustig en zo viel ik in slaap.

Wees in geen ding bezorgd!
Nog steeds kan ik mij zorgen maken over de dag van morgen, maar ik heb geleerd door de jaren heen en ben nog steeds aan het leren te vertrouwen op God. Zorgen maken is niet karakteristiek voor het christelijk leven (zie Mattheus 6: 25-34). We hoeven ons nergens zorgen om te maken zegt Jezus. Dit doen we echter wel, omdat het eng is afhankelijk van God te leven. We willen zelf de controle over ons leven hebben, dat lijkt veilig, maar dit is schijn veiligheid. We komen er namelijk elke keer achter dat we de controle niet hebben over het leven en deze wereld waar we in leven. Vervolgens worden we bang en gaan we ons zorgen maken. Deze angst en bezorgdheid heeft mijn leven een lange tijd geleid. Ik heb geleerd en soms moet ik dit nog steeds leren alles uit handen te geven en in Zijn hand te leggen. Hij zorgt voor mij ‘‘wees in geen ding bezorgd’’!

Martijn Ouwerkerk geeft het stokje door aan Marcel Stavast.

Hier vindt u een overzicht van alle favoriete Bijbelteksten.

About Neeltje
Ik heb dit artikel op de website geplaatst als lid van de webredactie. Dit betekent dat het niet door mij geschreven is. Wilt u reageren op dit artikel, dan kan dat door hier onder een commentaar toe te voegen. Uw commentaar is dan voor iedereen leesbaar. U kunt er ook voor kiezen om een email te sturen naar de webredactie, door te klikken op de link hieronder. De leden van de webredactie zijn Neeltje, Roselien, Christien en Marja.

Categorieën: Favoriete Bijbelteksten, Nieuws | Tags: , , | Geplaatst op 18 februari 2013

Deel dit bericht met anderen : Facebook Twitter Google

Geen reactie meer mogelijk.

close window

Service Times & Directions

Weekend Masses in English

Saturday Morning: 8:00 am

Saturday Vigil: 4:30 pm

Sunday: 7:30 am, 9:00 am, 10:45 am,
12:30 pm, 5:30 pm

Weekend Masses In Español

Saturday Vigil: 6:15pm

Sunday: 9:00am, 7:15pm

Weekday Morning Masses

Monday, Tuesday, Thursday & Friday: 8:30 am

map
6654 Main Street
Wonderland, AK 45202
(513) 555-7856