Bidt u mee?!

Martijn Ouwerkerk heeft weer speciaal voor jullie een blog geschreven. Deze maand schrijft hij dat het werk als missionair jongerenwerker niet altijd mee valt.

 De noodzaak om op dit moment iets anders op papier te zetten.

Ik werd gevraagd iets te schrijven over ‘The Lighthouse’, het pandje van YfC Zaandam. Door de vele aankondigingen en stukjes in het kerkblad, wil ik dit kort houden. Ik wil jullie alleen nogmaals uitnodigen voor 17 november, 15:30 in de Westzijdekerk om de opening samen met ons mee te maken! Ik hoop jullie dan te zien. Ik voel alleen de noodzaak om op dit moment iets anders op papier te zetten.

Het werk als jongerenwerker valt niet altijd mee

Het werk als voorganger of zoals ik als ‘missionair jongerenwerker’ valt niet altijd mee. Er zijn momenten dat ik denk: ‘waar ben ik aan begonnen’. Dit is niet omdat het werk niet ontzettend gaaf is. Ik heb het meer dan naar mijn zin in de kerk en vindt het geweldig om dit te mogen doen. Ik voel me ook vaak erg bevoorrecht.

Meer willen doen dan alleen leuke activiteiten

Het valt niet altijd mee, omdat je meer wilt dan alleen leuke activiteiten doen met jongeren en tieners. Mijn passie is niet activiteiten organiseren voor jongeren. Toch is het geweldig tijdens deze activiteiten te vertellen over je geloof en mag getuigen over wat Jezus in je leven gedaan heeft en jongeren iets mag leren. Alleen er is meer en dat maakt het soms zo moeilijk.

Mijn passie

Mijn werkelijke passie en mijn diepste verlangen, is dat jongeren Jezus gaan navolgen in hun leven. Dat ze God gaan leren kennen en bekend maken. Dat tieners en jongeren hun plek innemen in de kerk, aangevuurd en bemoedigd worden door hun eigen leeftijdsgenoten, maar ook door ouderen. Dat tieners en jongeren leren bidden zoals Jezus het heeft voor gedaan. Dat er een generatie opstaat die enthousiast is en gepassioneerd leeft voor Jezus en de kerk. Dat deze kerk haar plek weer inneemt in de maatschappij, dat deze kerk leert te delen en om te zien naar hun naaste, dat de kerk weer invloed zal gaan uit oefenen op haar omgeving. Dit is mijn passie, dit is waar het om draait, dit is waarom ik dit werk doe!

 Ik weiger sommige gedachten binnen te laten komen

Wellicht zullen jullie bij het lezen van dit alles denken: ‘dit is onmogelijk, leuk zo’n enthousiaste jongerenwerker, maar we mogen hem wel uit zijn droom wakker schudden, dit gaat nooit lukken’! Lieve mensen, ik weiger deze gedachten binnen te laten komen, want ik geloof!

Maar ik geloof!

Meer dan ooit te voren ben ik mij ervan bewust dat ik, nog Sjaak, nog Pieter dit alles kan bewerkstelligen. Sterker nog er is niet een persoon die dit kan. De opsomming, mijn passie die ik hierboven beschreven heb is inderdaad onmogelijk, maar ik geloof!

God die onmogelijke dingen mogelijk kan maken

Ik geloof in een God die onmogelijke dingen mogelijk kan maken. Ik geloof dat God ‘de kerk’ (u en ik) wil gebruiken. Hoe? Door te bidden! Waarom? Omdat wij het zelf niet kunnen! Laatst heb ik gelezen voor mij studie over ‘eigendunkelijke godsdienst’. De natuurlijke reactie van een mens als ze geconfronteerd worden met een moeilijke situatie, is heel hard hun best gaan doen. In de meeste gevallen komen ze erachter dat het niet lukt, maar in sommige gevallen wel of komen ze een stapje verder. We zijn dan trots op onszelf en geven onszelf een schouderklopje. Ook anderen zullen zien en zeggen: ‘dat heb je goed gedaan’. Dit is in eigen bewoording ‘eigendunkelijke godsdienst’.

God wil een ‘win win’ situatie maken

Ik denk dat God het anders ziet. God wil van moeilijke situaties een ‘win win’ situatie maken, zoals dat mooi heet. Hij zegt: ‘laat mij het doen, je hoeft niet te worstelen, Ik wil het doen’. Ik geloof dat Hij het dan gaat doen! Wij kunnen dan vervolgens alleen God de eer geven voor het werk wat gedaan is en mensen zullen dan God gaan zien. Dit is de ‘win win’ situatie. God doet het werk en mensen, ook ongelovigen, zullen daardoor God gaan zien.

Bidden

Wij denken vaak uit eigen kracht dit te werk te kunnen doen, terwijl we God zo hard nodig hebben. Het enige wat wij hoeven te doen is te bidden. Bidden breekt muren af, door te bidden kunnen we bergen verzetten, door te bidden kunnen we mensen in beweging zetten. Door te bidden kan er een nieuwe generatie op staan. Door te bidden kunnen we mensen in nood bijstaan. Door de bidden kunnen we iets veranderen in onze omgeving en kunnen we als kerk weer invloed gaan hebben.

Een verlangen

Ik heb op dit moment maar een verlangen. Dat is dat we een biddende gemeente worden. Ik hoop dat ik door dit korte stukje praktische tekst u mag aansporen te gaan bidden, als u dit nog niet doet. Ik hoop dat jullie voor mij willen bidden, voor Sjaak en voor Pieter. Voor het werk wat we doen en dat u daarbij in gedachten houdt waar het werkelijk om gaat. Het gaat niet om de activiteit of de aantallen, het gaat erom dat jongeren, tieners, ouderen, mensen, Jezus leren kennen en Hem gaan volgen in hun leven.

Ik wil jullie bedanken

Via deze weg wil ik jullie ook bedanken voor al jullie gebeden en jullie steun. Ik voel me erg gedragen door jullie, daarvoor mijn dank.

Ik stel uw reactie op prijs

Mocht u aangespoord zijn, het er niet mee eens zijn, een reactie hebben of een actie hebben. Mail, reageer of spreek mij een keer aan. Ik stel uw reactie op prijs.

Blessings,

Martijn Ouwerkerk.

About Martijn Ouwerkerk
Martijn Ouwerkerk, voor 20 uur in de week missionair jongerenwerker in de Protestantse gemeente Zaandam. Getrouwd en woonachtend in Leiden. Passie voor Jezus en jongeren. Zijn visie is geloven weer interessant te maken voor jeugd en jongeren en deze jongeren een plek te geven in de kerk.

Categorieën: Blog, Nieuws | Tags: , , | Geplaatst op 14 november 2012

Deel dit bericht met anderen : Facebook Twitter Google

5 Reacties

  1. door Agaath Geerlings

    Op 15 november 2012

    Mooi Martijn, wat is het fijn om jonge mensen ovetuigend bezig te zien in hun werk.
    En al valt het niet altijd mee, je bent goed bezig en wij bidden mee.

  2. door Wim Reijling

    Op 18 november 2012

    Beste Martijn,
    Héél bijzonder om deze zo herkenbare zieleroerselen van jou te mogen lezen. Dank daarvoor!!
    In diepgaande gesprekken met ouderen kom je gelukkig vaak het beeld van de voetstappen in het zand tegen…..Vooral als de betrokkene een geliefde heeft verloren….Heel moedgevend dit met een medemens te mogen delen die soms een onmenselijk verdriet met zich meedraagt (zoals een veel te jong ontvallen kind/geliefde)
    Dit beeld van de voetstappn in het zand is naadloos bruikbaar bij alle dilemma’s in het leven waarbij je je miskend/verlaten voelt….
    Maar dit uit jouw nog zo jonge pen te mogen vernemen vind ik geweldig hoopgevend!

    Ik deel jouw droom van Mijn werkelijke passie en mijn diepste verlangen, is dat jongeren Jezus gaan navolgen in hun leven. Dat ze God gaan leren kennen en bekend maken. Dat tieners en jongeren hun plek innemen in de kerk

  3. door Wim Reijling

    Op 18 november 2012

    Beste Martijn,
    Mijn reactie was nog niet compleet…..
    Jouw droom, prachtig verwoord: Jezus navolgen; God leren kennen en bekend maken; Hun plek in de kerk innemen…
    Ik deel je hartewens volop, maar hoe dat te beteiken….?
    Met jou geloof ik dat Gods Geest ons graag wil helpen om de juiste weg te vinden.
    Niet ons goed bedoelde broddelwerk zal dat bewerkstelligen, maar Zijn werk in ons geloof ik..
    Mijn hele leven (en van wie niet..) is een zoektocht naar Waarheid en Echtheid….Er is zoveel Nep in deze wereld
    En dan komt ‘ene’ jongeman genaamd Martijn mij uit de droom helpen…c.q. bevestigen wat mijn Credo in het Leven is…..:
    Kolossenzen 1 vers 9b e.v.: Daar schrijft Paulus aan Kolosse….”We vragen dat u Gods wil ten volle mag leren kennen DOOR de wijsheid en het inzicht die zijn Geest u schenkt e.v.”
    Dè kostbaarste eyeopener in mijn leven….Getoets vanaf mijn belijdenis en oh zo waar……
    Dus niet onze mening is relevant, maar Zijn wijsheid èn inzicht over hoe we ons leven het beste inrichten zijn relevant…..De uitkomst, zo mag ik getuigen is zò verrassend mooi!!

    Mijn wens voor de PGZ is dat er veeeeeel meer van deze hartsverhalen volgen om elkaar te versterken, te bemoedigen, NIET OVERtuigen, maar getuigen tot Eer van onze Schepper èn ontwikkeling van een geweldig verrassend mooie toekomst samen….

    Wat je hartewens Jeugd èn ouderen in één kerk betreft…..heb ik zo mijn twijfels of dàt ons gegeven zal zijn….maar dàt lijkt me ondergeschikt aan je eerste hartewens: Jezus navolgen èn God kennen/bekendmaken

    HEEL VEEL ZEGEN op je werk….!!

  4. door Martijn Ouwerkerk

    Op 24 november 2012

    Beste Willem en Agaath,

    Ontzettend bedankt voor jullie reactie. Ik vind het ontzettend bemoedigend en het doet me goed dit te lezen. Willem ik vind het zo ontzettend tof te horen dat je diezelfde passie hebt in het leven. Wat je zegt vanuit Kolossenzen is een wijze les, dit neem ik zeker mee, ook daarvoor dank. Nou we hebben het er al een keer uitgebreid over gehad, maar dit zullen we in de toekomst vast nog veel vaker gaan doen.

    Nogmaals bedankt voor jullie bemoedigingen.

    Blessings,

    Martijn.

  5. door Martijn Ouwerkerk

    Op 30 november 2012

    Bedoel Wim natuurlijk, inplaats van Willem, weet niet hoe ik ineens bij die naam kom 🙂

close window

Service Times & Directions

Weekend Masses in English

Saturday Morning: 8:00 am

Saturday Vigil: 4:30 pm

Sunday: 7:30 am, 9:00 am, 10:45 am,
12:30 pm, 5:30 pm

Weekend Masses In Español

Saturday Vigil: 6:15pm

Sunday: 9:00am, 7:15pm

Weekday Morning Masses

Monday, Tuesday, Thursday & Friday: 8:30 am

map
6654 Main Street
Wonderland, AK 45202
(513) 555-7856